In 2019 bestaat theater De Schelleboom 20 jaar. In deze 20 jaar heeft Nellie Heemskerk met een warm hart voor beeldende kunst vele kunstenaars de mogelijkheid gegeven, hun werk tentoon te stellen. Nellie heeft van elke kunstschilder, beeldhouder, glaskunstenaar, tekenaar en houtbewerker die geëxposeerd heeft in De Schelleboom een kunstwerk aangekocht. Kunstwerken die uniek en onvervangbaar zijn en inmiddels een imponerende collectie vormen.

U krijgt nu de kans om een kunststuk uit deze collectie te bemachtigen. “Liever in huis bij iemand die er van kan genieten, dan gewikkeld in doeken en folie op zolder”, is het motto van Nellie.

Gedurende het hele theaterseizoen 18-19 zullen de werken te zien en te koop zijn en de collectie zal wisselen. Loop lekker binnen tussen 13:00 en 17:00 uur op zondag 28 oktober, 25 november, 30 december, 20 januari, 10 februari, 31 maart of 28 april.

Nellie ruimt op   – nu ook online
Nellie heeft niet alleen de afgelopen 20 jaar, maar haar hele leven ontzettend veel mooie spulletjes verzameld. Ze is gek op bijzondere artikelen, vooral antiek. Daar zit namelijk vakmanschap in en een verhaal achter. Ze heeft op twee locaties in Nederland een speelgoedmuseum gehad en heeft daarna De Schelleboom gemaakt tot wat het nu is.

De liefde voor bijzondere items is altijd gebleven. Voor sommige zaken heeft ze echter geen bestemming of ruimte meer en deze verdienen een nieuwe eigenaar. Vandaar een webwinkel. Het zou mooi zijn als u iets vindt waar u net zo van geniet als zij altijd heeft gedaan. Snuffel lekker rond op www.nellieruimtop.nl. Als je vragen hebt of als je een afspraak wilt maken om een item in het echt te bekijken, mail naar nellie@nellieruimtop.nl.

 

Lya de Haas en Henny Korsten brengen gezelligheid en warmte op z’n Brabants. Met hun muziekvoorstelling openen ze je hart en maken ze de lachspieren los. Beiden begonnen al op vroege leeftijd met gitaar spelen. Lya is dé vertolker van het Brabantse lied en haar liedjes zijn dan ook veelvuldig op Omroep Brabant te horen. Henny is na zijn conservatoriumopleiding gitaarles gaan geven en een eigen studio begonnen. Zijn gitaarwerk is op meer dan 200 verschillende cd’s  te horen. Het duo is weer terug in De Schelleboom en samen luiden e het nieuwe jaar in!

De Pottenbakkers van Oosterhout
Lezing door Cock Gorisse

Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

 

Specials

Deze lezing is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Miranda van Bragt en Fleur de Graaf vertellen op 2 oktober over Het Melkmeisje en de Oosterhoutse pot. Hans van de Prijt vertelt op dinsdag 6 november over 17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). En met deze sluit historica Cock Gorisse in De Schelleboom af met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek
Lezing door Hans van de Prijt

Het melkmeisje – Johannes Vermeer
circa 1660 – olieverf op doek

In circa 1660 schilderde Johannes Vermeer ‘Het Melkmeisje’. Vermeer legde in dit schilderij een alledaagse handeling vast. De meid schenkt vol aandacht melk vanuit een kruik in een schaal (afkomstig uit Oosterhout) die op tafel staat.

Het Melkmeisje is één van de bekendste genrestukken en ligt aan de basis van deze lezing, die dieper ingaat op de thematiek die de kunstenaars in die tijd bezig hield.

Lezingen in De Schelleboom; De pottenbakkerijen in beeld
Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

 

Specials

Deze lezing is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Miranda van Bragt en Fleur de Graaf vertellen op 2 oktober over Het Melkmeisje en de Oosterhoutse pot. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). Historica Cock Gorisse sluit in De Schelleboom af op dinsdag 27 november met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

Het Melkmeisje & de geschiedenis van de Oosterhoutse pottenbakkerijen
Lezing door Fleur de Graaf en Miranda van Bragt

Het melkmeisje – Johannes Vermeer
circa 1660 – olieverf op doek

Geheel verdiept in haar werk schenkt een dienstmeisje melk in. Behalve de witte melkstraal lijkt niets te bewegen. Het melkmeisje ging jarenlang door het leven als keuken- of melkmeid. In een veilingcatalogus uit 1696 wordt het werk vermeld als “Een Meyd die melk uytgiet”. Deze oude titel is eigenlijk beter, want het melk schenkende meisje is een dienstmeid.

Miranda van Bragt, docent van het Mgr. Frencken College en cultuurcoach, neemt je mee in een kunstbeschouwelijk en -historisch verhaal over het schilderij. Daarna deelt Fleur de Graaf, stafdocent Mediavormgeving aan het Radius College Breda, hoe je het gegeven van de Oosterhoutse pot op dit schilderij kunt gebruiken om Oosterhout en Brabant verder op de kaart te zetten door gebruik te maken van edutainment en Disneyfication, het proces waarbij een gebied steeds meer kenmerken krijgt van een pretpark.

Lezingen in De Schelleboom; De pottenbakkerijen in beeld
Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Specials

De lezing ‘Het melkmeisje en de Oosterhoutse pot’ is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Hans van de Prijt vertelt op dinsdag 6 november over 17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). Historica Cock Gorisse sluit in De Schelleboom af op dinsdag 27 november met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

De Meneertjes staan voor een verrassing. een verassing voor u als bezoeker, maar ook voor henzelf. Bekend om hun verhalende improvisatie-cabaret zijn ze dit seizoen on tour door het land. Op zoek naar wat u ze laat doen. Ze spelen op de lach en op de traan, maar bovenal op het hebben van een mooie avond improvisatietheater. Met de input uit het publiek spelen De Meneertjes scenes waarvan zij maar een ding zeker weten. Er wordt gelachen! Theatersport to the max!

 

In elke stad waar ze spelen, zoeken ze de samenwerking met improv talenten uit de regio en de meneertjes hebben vier regionale toppers geregeld voor dat Brabantse tintje!

Welke kant het op gaat…? Ja, dat kan echt iedere kant zijn. Dus aarzel niet en laat uw nieuwsgierigheid winnen om naar deze mooie, leuke en verrassende voorstelling te komen kijken.

 

 

 

opera meets standup comedy

“what the gluck?” is een combinatie van opera en standup comedy.

deze combinatie is uniek en bestaat nog niet.

wat het ook bijzonder maakt is dat quirine melssen de interactie aangaat met het publiek. je hebt het gevoel dat je onderdeel van het gebeuren bent. door de humor enerzijds en de ontroering van de zang anderzijds worden de mensen in haar wereld gezogen.

een mooie bijkomstigheid is dat aan het einde van de show “what the gluck?” je de inns en outs van de opera orfeo ed euridice kent. dat is super voor mensen voor wie de stap naar een echte opera vaak te ver weg is maar tegelijkertijd is het ook interessant voor een operapubliek; zij worden geconfronteerd met een totaal andere benadering.

veel gehoorde opmerkingen zijn: dit is zo’n vernieuwend concept, dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik heb gelachen en tegelijkertijd was ik ontroerd.

kortom: een totale nieuwe beleving waarbij opera en standup comedy samen komen!

Begijn is al meer dan tien jaar een graag geziene gast op de Nederlandse podia om zijn eigenzinnige stijl.“… een waarachtig brok stand-up met een ferme knipoog naar het Nederlandse cabaret” schreef een Vlaams dagblad.

Begijn is een veelzijdig man: comedian, tv-maker, foute vriend en voor altijd verbonden aan de hilarische auditie voor ‘So you think youcan dance’. Zijn grote liefdes wielrennen en vogelspotten zijn de leidraad voor theatershows en podcasts geweest, maar nu is het weer tijd voor een comedy-solo op de Nederlandse en Vlaamse theaterpodia.

Een unieke gelegenheid om deze sympathieke Vlaming en zijn wereld vol prikkels, emoties en chaos weer eens te ervaren.

De wereld redden kan hij niet, daarom begint Begijn met zichzelf.

Hij brengt herkenbare huis-, tuin- en keukenverhalen met een scherp randje. Verhaaltjes over vallen, opstaan en toch dankbaar zijn: grappig en relativerend.

De pers over Begijn: 

“Begijn Le Bleu heeft in zijn vierde voorstelling de stem gevonden die hij zocht. Hij vertelt zijn eigen verhaal maar gebruikt daarvoor wel de superieure mimiek en bewegingen van de typetjes die hij in zijn eerste shows presenteerde. Het resultaat is een waarachtige brok stand-up met een ferme knipoog naar het Nederlandse cabaret.” (De Standaard)

“Een beschaafde jongen. Een foute vriend. Een onverwacht dansfenomeen. Begijn is een man met vele gezichten die zich kameleongewijs aanpast aan zijn omgeving of de vorm aanneemt van een van zijn typetjes. Zijn spel balanceert op het randje van cabaret en comedy.” (De Morgen)

Raymon Hofkens

“Raymon is een stand-up comedian/cabaretier die 150 keer met de top van Nederland en België speelt. Raymon heeft diverse prijzen gewonnen en vele finales bereikt van festivals en wedstrijden. Hij is te horen geweest op Radio Veronica en 3FM. Hij mag elk jaar een comedyshow verzorgen op Lowlands. Raymon heeft al optredens verzorgd tijdens de Uitmarkt te Amsterdam, International Comedy Festival Rotterdam en Hecklers Comedy Festival Utrecht. Raymon verzorgde al 2 keer eerder een avondvullend programma in De Schelleboom en beide avonden waren uitverkocht.

Raymon is een energieke jongen met veel improvisatievermogen en een hoge grapdichtheid. Hij weet de zaal perfect aan het lachen te krijgen met zijn eigen kijk op de wereld. Achter iedere grap zit een gemeende emotie. Hij speelde al eerder samen in shows met oa Theo Maassen, Ronald Goedemondt, Najib Amhali en Guido Weijers.

 

Roel C Verburg

Als één van de weinige comedians van Nederland weet Roel C. Verburg stand-up comedy te combineren met muziek; en waar bij de meeste cabaretiers de liedjes vaak een rustpunt vormen, gaan bij Roel de grappen (ook in zijn liedjes) in hoog tempo door.

Op de radio was hij wekelijks te gast bij Giel Beelen in de Freaknacht en tegenwoordig speelt hij elke vrijdagochtend een liedje bij Jeroen van Inkel (Rinkeldekinkel) op Radio Veronica. Op TV trad hij oa op in Kopspijkers, Comedy Explosion, Tatatataal, Comedyclub Katendrecht en recent als vaste gast in Howard Komproe’s onelinerprogramma Padoem Patsss.

Hij speelde naast twee avondvullende theatertournees ook nog in ontelbaar veel kroegen, poppodia, theaters en concertzalen alsmede meerdere malen op festivals als de Zwarte Cross en Lowlands. Tevens is hij één van de vaste bespelers van het Comedy Café in Amsterdam.

 

“Als je om Thijs Kemperink niet kunt lachen ben je waarschijnlijk al overleden.” Aldus cabaretier Andre Manuel.

De grote vertelkracht van Thijs Kemperink bracht hem niet alleen in Twente volle zalen, maar ook ver daarbuiten. Deze sympathieke tukker vertelt zo beeldend dat het voelt alsof u bij hem thuis bent. Met ijzersterke grappen over alledaagse situaties, herkenbaar voor iedereen.

In zijn laatste, succesvolle programma ‘Zleur’ schetste Thijs de verhoudingen in de buurt aan de hand van een zomerse buurtbarbecue. Een show zonder wijzend vingertje, met veel humor én met een onderliggend thema dat Thijs aan het hart gaat, namelijk ‘noaberschap’.

In zijn nieuwe programma gaat deze Twentse rasverteller aan de haal met de ruzie met zijn allerbeste vriend. Blijf je loyaal, doe je je best om elkaar te begrijpen of blijft het ‘Bonje’? Herkenbaar, beeldend verteld, alledaags én typerend voor deze tijd…… Dát isde kracht van Thijs Kemperink, waarmee deze jongen van het Twentse platteland al provincie voor provincie voor zich won.

Kijk hier naar een fragment uit Thijs zijn vorige vorige voorstelling ‘ ZLEUR’