opera meets standup comedy

“what the gluck?” is een combinatie van opera en standup comedy.

deze combinatie is uniek en bestaat nog niet.

wat het ook bijzonder maakt is dat quirine melssen de interactie aangaat met het publiek. je hebt het gevoel dat je onderdeel van het gebeuren bent. door de humor enerzijds en de ontroering van de zang anderzijds worden de mensen in haar wereld gezogen.

een mooie bijkomstigheid is dat aan het einde van de show “what the gluck?” je de inns en outs van de opera orfeo ed euridice kent. dat is super voor mensen voor wie de stap naar een echte opera vaak te ver weg is maar tegelijkertijd is het ook interessant voor een operapubliek; zij worden geconfronteerd met een totaal andere benadering.

veel gehoorde opmerkingen zijn: dit is zo’n vernieuwend concept, dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik heb gelachen en tegelijkertijd was ik ontroerd.

kortom: een totale nieuwe beleving waarbij opera en standup comedy samen komen!

Begijn is al meer dan tien jaar een graag geziene gast op de Nederlandse podia om zijn eigenzinnige stijl.“… een waarachtig brok stand-up met een ferme knipoog naar het Nederlandse cabaret” schreef een Vlaams dagblad.

Begijn is een veelzijdig man: comedian, tv-maker, foute vriend en voor altijd verbonden aan de hilarische auditie voor ‘So you think youcan dance’. Zijn grote liefdes wielrennen en vogelspotten zijn de leidraad voor theatershows en podcasts geweest, maar nu is het weer tijd voor een comedy-solo op de Nederlandse en Vlaamse theaterpodia.

Een unieke gelegenheid om deze sympathieke Vlaming en zijn wereld vol prikkels, emoties en chaos weer eens te ervaren.

De wereld redden kan hij niet, daarom begint Begijn met zichzelf.

Hij brengt herkenbare huis-, tuin- en keukenverhalen met een scherp randje. Verhaaltjes over vallen, opstaan en toch dankbaar zijn: grappig en relativerend.

De pers over Begijn: 

“Begijn Le Bleu heeft in zijn vierde voorstelling de stem gevonden die hij zocht. Hij vertelt zijn eigen verhaal maar gebruikt daarvoor wel de superieure mimiek en bewegingen van de typetjes die hij in zijn eerste shows presenteerde. Het resultaat is een waarachtige brok stand-up met een ferme knipoog naar het Nederlandse cabaret.” (De Standaard)

“Een beschaafde jongen. Een foute vriend. Een onverwacht dansfenomeen. Begijn is een man met vele gezichten die zich kameleongewijs aanpast aan zijn omgeving of de vorm aanneemt van een van zijn typetjes. Zijn spel balanceert op het randje van cabaret en comedy.” (De Morgen)

Raymon Hofkens

“Raymon is een stand-up comedian/cabaretier die 150 keer met de top van Nederland en België speelt. Raymon heeft diverse prijzen gewonnen en vele finales bereikt van festivals en wedstrijden. Hij is te horen geweest op Radio Veronica en 3FM. Hij mag elk jaar een comedyshow verzorgen op Lowlands. Raymon heeft al optredens verzorgd tijdens de Uitmarkt te Amsterdam, International Comedy Festival Rotterdam en Hecklers Comedy Festival Utrecht. Raymon verzorgde al 2 keer eerder een avondvullend programma in De Schelleboom en beide avonden waren uitverkocht.

Raymon is een energieke jongen met veel improvisatievermogen en een hoge grapdichtheid. Hij weet de zaal perfect aan het lachen te krijgen met zijn eigen kijk op de wereld. Achter iedere grap zit een gemeende emotie. Hij speelde al eerder samen in shows met oa Theo Maassen, Ronald Goedemondt, Najib Amhali en Guido Weijers.

 

Roel C Verburg

Als één van de weinige comedians van Nederland weet Roel C. Verburg stand-up comedy te combineren met muziek; en waar bij de meeste cabaretiers de liedjes vaak een rustpunt vormen, gaan bij Roel de grappen (ook in zijn liedjes) in hoog tempo door.

Op de radio was hij wekelijks te gast bij Giel Beelen in de Freaknacht en tegenwoordig speelt hij elke vrijdagochtend een liedje bij Jeroen van Inkel (Rinkeldekinkel) op Radio Veronica. Op TV trad hij oa op in Kopspijkers, Comedy Explosion, Tatatataal, Comedyclub Katendrecht en recent als vaste gast in Howard Komproe’s onelinerprogramma Padoem Patsss.

Hij speelde naast twee avondvullende theatertournees ook nog in ontelbaar veel kroegen, poppodia, theaters en concertzalen alsmede meerdere malen op festivals als de Zwarte Cross en Lowlands. Tevens is hij één van de vaste bespelers van het Comedy Café in Amsterdam.

 

“Als je om Thijs Kemperink niet kunt lachen ben je waarschijnlijk al overleden.” Aldus cabaretier Andre Manuel.

De grote vertelkracht van Thijs Kemperink bracht hem niet alleen in Twente volle zalen, maar ook ver daarbuiten. Deze sympathieke tukker vertelt zo beeldend dat het voelt alsof u bij hem thuis bent. Met ijzersterke grappen over alledaagse situaties, herkenbaar voor iedereen.

In zijn laatste, succesvolle programma ‘Zleur’ schetste Thijs de verhoudingen in de buurt aan de hand van een zomerse buurtbarbecue. Een show zonder wijzend vingertje, met veel humor én met een onderliggend thema dat Thijs aan het hart gaat, namelijk ‘noaberschap’.

In zijn nieuwe programma gaat deze Twentse rasverteller aan de haal met de ruzie met zijn allerbeste vriend. Blijf je loyaal, doe je je best om elkaar te begrijpen of blijft het ‘Bonje’? Herkenbaar, beeldend verteld, alledaags én typerend voor deze tijd…… Dát isde kracht van Thijs Kemperink, waarmee deze jongen van het Twentse platteland al provincie voor provincie voor zich won.

Kijk hier naar een fragment uit Thijs zijn vorige vorige voorstelling ‘ ZLEUR’

 

Het is voorjaar, bloemen bloeien, de zon schijn, kriebels in de buik en lammetjes in de wei… of lammetjes in het theater. De enige HBO cabaretopleiding van Nederland stuurt haar studenten de weide wereld in. Dartelend, lachend, zingend bestormen zij de Nederlandse podia om u te vermaken. Vandaag de Schelleboom, morgen de wereld.

De Lammerentoer is de cabaret-talenten tour van de Koningstheateracademie, de opleiding die verantwoordelijk was voor het klaarstomen van eigenzinnige talenten als Kiki Schippers, Katinka Polderman, Jochen Otten en Pieter Derks. Bij de lammerentour ziet u de volgende winnaar van het Leids Cabaretfestival of de winnaar van de Annie M.G. Schmidtprijs

 

U bepaalt wat u betaalt!
Wanneer is een theatervoorstelling nog betaalbaar? Hoeveel gage is een artiest waard? Omdat het antwoord op deze vragen voor iedereen verschillend is, willen we onze bezoekers deze keer zelf aan het woord laten. U bepaalt namelijk na afloop zelf wat u betaalt als gage voor deze artiesten. De toegang voor de voorstelling is slechts €7,50 euro, dit betaalt u als onkostenvergoeding voor het theater. Na afloop van de voorstelling heeft u de gelegenheid uw bijdrage aan de artiesten te doneren. Op de avond zelf vertellen wij u hoe u kunt bijdragen. Dit bedrag gaat in z’n geheel geheel naar de optredende artiesten.

In zijn nieuwe voorstelling ‘Gloeiende Plaat’ neemt Pieter Jouke verantwoordelijkheid. Hij zat even in het oog van de orkaan, maar nu is hij er weer. Voordat hij ook maar denkt aan het verbeteren van de wereld, wil hij die (wereld) eerst begrijpen. Dat doet hij door vragen op te werpen. U mag daarop antwoorden. Maar u mag zich ook verbazen over wat er omgaat in het hoofd van deze wereldbestormer. Nooit heeft hij slechts één gedachte tegelijk.

 

Tijdens het rennen van marathons, het beoefenen van de krijgskunst Krav Maga, het schrijven van boeken, columns en voorstellingen; altijd zijn er die gedachtespinsels, ideeën, invallen, overpeinzingen in dat overkokende brein. Ze zijn niet meer tegen te houden, ze knallen eruit in deze voorstelling.

Alsof er nog een horde Pieter Joukes rondrent in zijn hoofd. Hij is talig, interactief, keihard en goudeerlijk.

21082017 © Thierry Schut Fotografie

Pieter Jouke: tekst en spel
Annelies Herfst: regie

Jouke maakt ook deel uit van De Staat van Verwarring (metabsurdist Ronald Snijders) en excelleerde op de buis bij het one-liners gezelschapvan‘Pieter Jouke dames en heren’ Padoem Patsss (BNN-VARA). Daarnaast schrijft hijteksten voor verschillende cabaretiers en voor vele radio-enTV programma’s o.a. ‘De Taalstaat’ en ‘Zondag met Lubach’. Hij was te zien bij CQC, De slimste mens,Koppensnellers, Het Gesprek en Wat vindt Nederland. Joukeis initiatiefnemer van de HumormarathonvoorCliniClowns) en is éénvan de drie breinen achter Buro renkema (samen met ArjenLubach en Edo Schoonbeek).  www.pieterjouke.nl

‘…Jouke is uitgegroeid tot een alternatief voor Herman Finkers en Kees Torn, taalkunstenaars die momenteel niet op de podia te vinden zijn.’ ‘…zijn associaties zijn geestig en vindingrijk…’ – NRC

‘Prima verhalen en thema’s waar iedereen zich wel iets bij kan voorstellen’ en‘… onophoudelijke stroom van grapjes, woorden en taalkunstjes…’ – cabaret.nl 
‘In het hoofd van Pieter Jouke moet het een chaotische, wonderlijke boel zijn.’ en‘… grappen schrijven kan hij zeker’– Volkskrant

Man made electric light to take us out of the dark
Man made the boat for the water, like Noah made the ark

This is a man’s world, this is a man’s world
But it wouldn’t be nothing, nothing without a woman or a girl

Mannen zijn overbodig. Na enkele millennia van overheersing gebaseerd op brute kracht is het moment nu daar. Vrouwen kunnen leidinggeven, zorgen voor hun eigen levensbehoeften, ze kunnen zelfs scheten en boeren laten. Daar hebben ze geen heren meer voor nodig. Waar zijn mannen dan eigenlijk nog goed voor?

Een eigenwijze, humorvolle blik op de wereld leidt tot toegankelijke, verrassende en verdiepende voorstellingen. Met grote betrokkenheid delen onze theatermakers, acteurs en docenten hun passie voor theatermaken. Zo is Drie Maal Plankenkoorts toneelambassadeur die talentontwikkeling en culturele ontmoeting in de regio stimuleert en organiseert.

Yesh, een theatrale klezmerband.

In het avondvullende muziekprogramma Die mame!, neemt Anouk Dorfmann u op eigenzinnige wijze mee in haar verhaal.

Begeleid door contrabassist/gitarist Jordy Sanchez, accordeonist Geert Leenders en violiste Anneke Frankenberg, danst, zingt en vertelt Anouk over haar leven en haar familie. Zij laat u kennismaken met een breed scala aan klezmerstijlen, en gebruikt daarvoor de talen die in haar mond wonen: Jiddisch, Hebreeuws, Ladino, Frans en natuurlijk Nederlands.Van kwetsbare en intieme slaapliedjes langs expressieve melodieen tot aan de meest uitbundige feestmuziek. Dit alles met als groot voorbeeld, Mamie, haar Joods-Algerijnse oma en een ECHTE Yiddishe mame.

Terwijl u luistert, zingt, wiegt en drinkt, neemt Yesh u mee terug naar dietrouwerij waar u op de tafel stond te dansen, die warme dag in de kibboets, en die vrijdagavond waarop uw moeder u neuriend naar bed bracht.

www.yesh.nl

Bij Beperkt Houdbaar improviseren Stefan Hendrikx en Andries Tunru aan de hand van input uit het publiek een complete comedyfilm, met alles er op en er aan. Álles.

Meerdere verhaallijnen, een hele rits personages, en aan het einde komt alles bij elkaar. Iedere avond is dus uniek, en jij bepaalt mee waar het verhaal over gaat! Of het nou een schapenscheerder op zoek naar liefde is, een matador op skivakantie of twee exen op Mars: Stefan en Andries maken er een spannend, muzikaal en bovenal kneitergrappig verhaal van. Winnaars van het Amsterdams Studenten Festival 2015!

Stefan Hendrikx (1990) studeerde in 2013 af aan de Koningstheateracademie, een HBO-opleiding tot cabaretier. Momenteel studeert hij aan de acteursopleiding van ArtEZ in Arnhem, waar hij in 2017 af zal studeren. In 2015 ontpopte hij zich tot publiekslieveling van BNN’s Alpacas: de opvolger van De Lama’s. Daarnaast won hij met zijn voorstelling Club Fiction de prestigieuze Max Reinhardt-prijs tijdens het Schauspielschule Theatertreffen in Bern.
http://www.stefanhendrikx.nl

Andries Tunru (1991) is niet alleen improvisatie-acteur, maar ook praktiserend cabaretier. Studeerde in 2015 af aan de Koningstheateracademie, won in 2016 de publieksprijs op het Groninger Studenten Cabaret Festival en zowel de jury- als de publieksprijs op het Amsterdams Studenten Cabaret Festival. In 2017 was hij finalist van Cameretten. Daarnaast is hij artistiek en zakelijk leider van improvisatiecomedy-collectief Flunknarf en columnist voor het Radio 1-programma Druktemakers.   http://www.andriestunru.nl

Zij worden begeleid door muzikant Joep Hullegie. Joep studeerde Piano (Geïmproviseerde Muziek) aan het Brabants Conservatorium te Tilburg, gevolgd door een leerjaar Klassieke Compositie. Hij speelt en componeert voor particulieren en bedrijven, maar is met name een veelgevraagd begeleider van improvisatietheater. Bij Beperkt Houdbaar verzorgt hij alle muziek, geluidseffecten en soundscapes.
http://www.joephullegie.nl

Een Muzikale vertelling over Edith Piaf

The show must go on, wat er ook gebeurt.

Komt dat zien ! Komt dat zien ! Edith Gassion, nakomelinge van een roemrijk circusgeslacht. Een overlever. Een bodemloos kind op zoek naar passie, liefde en plezier. Een vrouw die nooit alleen wil zijn. Haar houvast is de muziek. Want uiteindelijk wil ze maar één ding : zingen, zingen, zingen !

Mireille Vaessen schreef Truken van de foor, zich baserend op verschillende boeken over het leven van Edith Piaf, interviews, films, de vele brieven die ze schreef, een bezoek aan haar appartement in Parijs … en ze gaf er daarna haar eigen draai aan. Via haar chansons raakte ze geïntrigeerd door de zangeres én de persoon Edith Piaf, een vrouw met vele facetten.

Mireille zingt al van kleins af aan: intieme liefdesliedjes, jazz, blues, Franse chansons, …vele verschillende stijlen, met als gemene deler dat de muziek en de teksten haar raken.

Ze studeerde kleinkunst aan Studio Herman Teirlinck. Sindsdien heeft ze vele watertjes doorzwommen: op tournee met Hugo Claus, locatietheater in Duitsland, muziektheater zowel voor kinderen als voor volwassenen. Ze zingt in diverse groepen, speelt mee in het circus en ze gaat op pad als Poëziemevrouw, gewapend met een ukelele. Sam speelt al vanaf zijn acht jaar viool en ging al heel snel met zijn vader mee optreden. Samen met Mireille speelt hij meestal gitaar, af en toe ook cello of piano. In Truken van de foor passeren ze allemaal de revue.