In 1979 gaf Theo van Drunen een afscheidsconcert in Oosterhout om daarmee zijn wereldreis te beginnen. Theo keerde na een half jaar terug en het leven nam hem in beslag waarna het podium, liedjes schrijven, en het publiek vermaken naar de achtergrond schoven.

Nu, 40 jaar later, pakt hij de draad weer op. Met een voorstelling vol Nederlandstalige liedjes en bijbehorende verhalen heeft hij een avondvullende voorstelling in petto.
Een troubadour uit de regio.

Op 22 februari 2019 kunt u getuige zijn van de feestelijke première van zijn programma “THEO… pakt de draad weer op!”

 

Winter in de Schelleboom 2018
Iedereen heeft zijn tradities rond kerst en H19, Centrum voor de Kunsten, heeft sinds een aantal jaar ook een traditie. Twee winterse voorstellingen voor de kerstvakantie begint. ‘Winter in De Schelleboom’ is uitgegroeid tot een evenement met dans, zang en toneel waar cursisten de kou van de winter verwarmen met hun podiumkunsten in het gezellige Schelleboom theater. Ook dit jaar presenteren cursisten van H19 graag hun kunsten in een kerstvoorstelling. Cursisten van On Stage (theater), The Leftovers (zang), Choque en Choqueproof (dans) verwelkomen u in Theater de Schelleboom.
Dit jaar is het gebaseerd op het verhaal van het meisje met de zwavelstokjes. U kent het verhaal van het dakloze meisje op oudejaarsavond vast nog wel.  De 26 deelnemende cursisten zorgen ervoor dat u al helemaal in de kerststemming komt, ook al loopt niet ieder verhaal goed af….
 H19 voegt bij het theaterspel, met live zang en zorgvuldig gekozen nummers, en passende dansstukken die op zichzelf al emoties losmaken en geheel eigen dimensie aan toe!

Kunt u niet op vrijdag 21 december?

Winter in de Schelleboom 2018
Iedereen heeft zijn tradities rond kerst en H19, Centrum voor de Kunsten, heeft sinds een aantal jaar ook een traditie. Twee winterse voorstellingen voor de kerstvakantie begint. ‘Winter in De Schelleboom’ is uitgegroeid tot een evenement met dans, zang en toneel waar cursisten de kou van de winter verwarmen met hun podiumkunsten in het gezellige Schelleboom theater. Ook dit jaar presenteren cursisten van H19 graag hun kunsten in een kerstvoorstelling. Cursisten van On Stage (theater), The Leftovers (zang), Choque en Choqueproof (dans) verwelkomen u in Theater de Schelleboom.
Dit jaar is het gebaseerd op het verhaal van het meisje met de zwavelstokjes. U kent het verhaal van het dakloze meisje op oudejaarsavond vast nog wel.  De 26 deelnemende cursisten zorgen ervoor dat u al helemaal in de kerststemming komt, ook al loopt niet ieder verhaal goed af….
 H19 voegt bij het theaterspel, met live zang en zorgvuldig gekozen nummers, en passende dansstukken die op zichzelf al emoties losmaken en geheel eigen dimensie aan toe!

In 2019 bestaat theater De Schelleboom 20 jaar. In deze 20 jaar heeft Nellie Heemskerk met een warm hart voor beeldende kunst vele kunstenaars de mogelijkheid gegeven, hun werk tentoon te stellen. Nellie heeft van elke kunstschilder, beeldhouder, glaskunstenaar, tekenaar en houtbewerker die geëxposeerd heeft in De Schelleboom een kunstwerk aangekocht. Kunstwerken die uniek en onvervangbaar zijn en inmiddels een imponerende collectie vormen.

U krijgt nu de kans om een kunststuk uit deze collectie te bemachtigen. “Liever in huis bij iemand die er van kan genieten, dan gewikkeld in doeken en folie op zolder”, is het motto van Nellie.

Gedurende het hele theaterseizoen 18-19 zullen de werken te zien en te koop zijn en de collectie zal wisselen. Loop lekker binnen tussen 13:00 en 17:00 uur op zondag 28 oktober, 25 november, 30 december, 20 januari, 10 februari, 31 maart of 28 april.

Nellie ruimt op   – nu ook online
Nellie heeft niet alleen de afgelopen 20 jaar, maar haar hele leven ontzettend veel mooie spulletjes verzameld. Ze is gek op bijzondere artikelen, vooral antiek. Daar zit namelijk vakmanschap in en een verhaal achter. Ze heeft op twee locaties in Nederland een speelgoedmuseum gehad en heeft daarna De Schelleboom gemaakt tot wat het nu is.

De liefde voor bijzondere items is altijd gebleven. Voor sommige zaken heeft ze echter geen bestemming of ruimte meer en deze verdienen een nieuwe eigenaar. Vandaar een webwinkel. Het zou mooi zijn als u iets vindt waar u net zo van geniet als zij altijd heeft gedaan. Snuffel lekker rond op www.nellieruimtop.nl. Als je vragen hebt of als je een afspraak wilt maken om een item in het echt te bekijken, mail naar nellie@nellieruimtop.nl.

 

Lya de Haas en Henny Korsten brengen gezelligheid en warmte op z’n Brabants. Met hun muziekvoorstelling openen ze je hart en maken ze de lachspieren los. Beiden begonnen al op vroege leeftijd met gitaar spelen. Lya is dé vertolker van het Brabantse lied en haar liedjes zijn dan ook veelvuldig op Omroep Brabant te horen. Henny is na zijn conservatoriumopleiding gitaarles gaan geven en een eigen studio begonnen. Zijn gitaarwerk is op meer dan 200 verschillende cd’s  te horen. Het duo is weer terug in De Schelleboom en samen luiden e het nieuwe jaar in!

De Pottenbakkers van Oosterhout
Lezing door Cock Gorisse

Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

 

Specials

Deze lezing is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Miranda van Bragt en Fleur de Graaf vertellen op 2 oktober over Het Melkmeisje en de Oosterhoutse pot. Hans van de Prijt vertelt op dinsdag 6 november over 17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). En met deze sluit historica Cock Gorisse in De Schelleboom af met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek
Lezing door Hans van de Prijt

Het melkmeisje – Johannes Vermeer
circa 1660 – olieverf op doek

In circa 1660 schilderde Johannes Vermeer ‘Het Melkmeisje’. Vermeer legde in dit schilderij een alledaagse handeling vast. De meid schenkt vol aandacht melk vanuit een kruik in een schaal (afkomstig uit Oosterhout) die op tafel staat.

Het Melkmeisje is één van de bekendste genrestukken en ligt aan de basis van deze lezing, die dieper ingaat op de thematiek die de kunstenaars in die tijd bezig hield.

Lezingen in De Schelleboom; De pottenbakkerijen in beeld
Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

 

Specials

Deze lezing is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Miranda van Bragt en Fleur de Graaf vertellen op 2 oktober over Het Melkmeisje en de Oosterhoutse pot. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). Historica Cock Gorisse sluit in De Schelleboom af op dinsdag 27 november met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

Het Melkmeisje & de geschiedenis van de Oosterhoutse pottenbakkerijen
Lezing door Fleur de Graaf en Miranda van Bragt

Het melkmeisje – Johannes Vermeer
circa 1660 – olieverf op doek

Geheel verdiept in haar werk schenkt een dienstmeisje melk in. Behalve de witte melkstraal lijkt niets te bewegen. Het melkmeisje ging jarenlang door het leven als keuken- of melkmeid. In een veilingcatalogus uit 1696 wordt het werk vermeld als “Een Meyd die melk uytgiet”. Deze oude titel is eigenlijk beter, want het melk schenkende meisje is een dienstmeid.

Miranda van Bragt, docent van het Mgr. Frencken College en cultuurcoach, neemt je mee in een kunstbeschouwelijk en -historisch verhaal over het schilderij. Daarna deelt Fleur de Graaf, stafdocent Mediavormgeving aan het Radius College Breda, hoe je het gegeven van de Oosterhoutse pot op dit schilderij kunt gebruiken om Oosterhout en Brabant verder op de kaart te zetten door gebruik te maken van edutainment en Disneyfication, het proces waarbij een gebied steeds meer kenmerken krijgt van een pretpark.

Lezingen in De Schelleboom; De pottenbakkerijen in beeld
Oosterhout is van origine een stad vol pottenbakkerijen. Naast de aanwezigheid van de juiste grondstoffen (zand klei/leem en water), was het aardewerk uit Oosterhout populair, omdat de lonen in Staats-Brabant lager waren dan in Holland. De potten waren dus goed en goedkoop.

Op haar hoogtepunt tussen 1600 en 1800 telde Oosterhout 30 pottenbakkers en was dit de belangrijkste tak van nijverheid in de gemeente. In 1935 sloot de laatste pottenbakker Sjef van Loon in de Leeuwenstraat zijn oven. De Schelleboom is de enig overgebleven pottenbakkerij van Oosterhout en de enige plek in Nederland waar de ovenresten zichtbaar bewaard zijn gebleven.

Specials

De lezing ‘Het melkmeisje en de Oosterhoutse pot’ is onderdeel van de specials die rondom Open Monumentendag in Oosterhout georganiseerd worden. Naast deze special staan er nog een aantal op de planning. Hans van de Prijt vertelt op dinsdag 6 november over 17e-eeuwse genreschilderijen en emblematiek. Op een speciale locatie zal Stan Topouzis op vrijdag 23 november een klein gezelschap vertellen over Pottenbakkerij De Paulusabdij (aanmelden via info@openmonumentendagoosterhout.nl). Historica Cock Gorisse sluit in De Schelleboom af op dinsdag 27 november met een lezing over De pottenbakkers van Oosterhout.

Kom kijken en luisteren en leer meer over de historie van Oosterhout en de pottenbakkers. De toegang is vrij. Vanaf 19:00 uur staat de koffie klaar en we starten om 19:30.

De Meneertjes staan voor een verrassing. een verassing voor u als bezoeker, maar ook voor henzelf. Bekend om hun verhalende improvisatie-cabaret zijn ze dit seizoen on tour door het land. Op zoek naar wat u ze laat doen. Ze spelen op de lach en op de traan, maar bovenal op het hebben van een mooie avond improvisatietheater. Met de input uit het publiek spelen De Meneertjes scenes waarvan zij maar een ding zeker weten. Er wordt gelachen! Theatersport to the max!

 

In elke stad waar ze spelen, zoeken ze de samenwerking met improv talenten uit de regio en de meneertjes hebben vier regionale toppers geregeld voor dat Brabantse tintje!

Welke kant het op gaat…? Ja, dat kan echt iedere kant zijn. Dus aarzel niet en laat uw nieuwsgierigheid winnen om naar deze mooie, leuke en verrassende voorstelling te komen kijken.

 

 

 

opera meets standup comedy

“what the gluck?” is een combinatie van opera en standup comedy.

deze combinatie is uniek en bestaat nog niet.

wat het ook bijzonder maakt is dat quirine melssen de interactie aangaat met het publiek. je hebt het gevoel dat je onderdeel van het gebeuren bent. door de humor enerzijds en de ontroering van de zang anderzijds worden de mensen in haar wereld gezogen.

een mooie bijkomstigheid is dat aan het einde van de show “what the gluck?” je de inns en outs van de opera orfeo ed euridice kent. dat is super voor mensen voor wie de stap naar een echte opera vaak te ver weg is maar tegelijkertijd is het ook interessant voor een operapubliek; zij worden geconfronteerd met een totaal andere benadering.

veel gehoorde opmerkingen zijn: dit is zo’n vernieuwend concept, dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik heb gelachen en tegelijkertijd was ik ontroerd.

kortom: een totale nieuwe beleving waarbij opera en standup comedy samen komen!